Monstre på spil - i kristendom, myter og folketro

Målgruppe: 1.-3. klasse

Lektioner: 11

Fag: Kristendomskundskab, dansk og evt. musik og billedkunst

Periode: Januar-marts 2022

Medfølgende aktiviteter: Kirkebesøg

Drabelige drager, modbydelige marer og tumpede trolde. Folketroen og religionerne er fulde af monstre. Men hvorfor er det egentlig sådan? Hvad kendetegner et monster? Og kan monstrene overhovedet overvindes?

Eleverne skal i dette projekt stifte bekendtskab med monstre fra Bibelen, den nordiske mytologi og fra den danske folketro, ligesom de også får indblik i, at mennesker på tværs af religion og kultur altid har skabt fortællinger om monstre, for at kunne forstå den verden, som de selv er en del af.

Monsterbog med lydspor

Til projektet har forfatter Morten Dürr sammen med illustrator Julie Østergaard lavet en fortælling om monstre og mennesker og om frygt og mod. Fortællingen ledsages af et lydspor, komponeret af Mathias Madsen Munch. Lydsporet er en musikfortælling til bogen indspillet af et klassisk symfoniorkester.

Leg, bevægelse og fakta

Gennem den æstetiske treklang: fortælling, illustration og musik møder eleverne sammen med de to børn Felix og Anna forskellige monstre, som de efterfølgende skal arbejde videre med. Monstrene undersøges gennem leg, bevægelse og medfølgende faktakort som i punktform kategoriserer monstrene. Sideløbende med det dansk- og kristendomsfaglige arbejde med fortællingens monstre, får eleverne også mulighed for at komme med bud på, hvad de selv er bange for, hvordan deres eget monster ser ud, og hvad der er monsterets svaghed.

Tilmelding: Senest 1. november 2021