Det er løgn! (7.- 9. klasse)
Lange næser, flakkende øjne og svedige håndflader. Man må ikke lyve. Eller må man?
Løgn er noget, som de fleste på et eller andet tidspunkt har stiftet bekendtskab med. Man kan måske endda hævde, at løgnen er en menneskelig grunderfaring og et vilkår, man som menneske må leve med.
Læs mere om projektet her
Er du rigtig klog? (8. - 10. klasse)
Hvordan ændrer menneskelivet sig, når teknologien overtager flere og flere menneskelige opgaver? Udviskes grænserne mellem menneske og maskine? Er der opgaver, som vi ikke skal overlade til kunstig intelligens at løse? Og hvad kendetegner et menneske?
Robotteknologi og kunstig intelligens udvikler sig lynhurtigt! Teknologierne er dybt fascinerende og giver mennesket en række nye muligheder. Samtidig rejser de også en række etiske og filosofiske spørgsmål. Det er dem, eleverne skal undersøge i dette projekt.
Læs mere om projektether
Frankenstein (8. - 10. klasse)
Er der en grænse for, hvad en videnskabsmand kan tillade sig? Hvem har ansvaret, når skabelsen går amok? Og hvem er så egentlig monsteret?
Videnskabsmanden Viktor Frankenstein sætter sig for at overvinde døden ved at skabe et menneske ud af kropsdele fra døde dyr og mennesker. Resultatet bliver et uhyggeligt væsen, der udvikler sig til et monster og slår adskillige mennesker ihjel i sit had til skaberen. Spørgsmålet er, hvem der er ansvarlig for de mange drab? Og kunne drabene være undgået, hvis monsteret var blevet elsket af sin skaber?
Læs mere om projektet her