Fag: Kristendomskundskab og evt. fysik/kemi samt biologi


Lektioner: 7-9
 

Periode: Fra september 2025 
 

Tilmelding: Hele skoleåret
 

Leveres: August 2025

Materialet indeholder: En lærervejledning med forslag til aktiviteter og baggrundsstof, arbejdsark i plakatstørrelse til kildearbejdet i grupper, kirkebesøg, adgang til projekthjemmeside og inspiration til afgangsprøven

 

Lyslevende

8.-10. klasse

Lys er et grundsymbol, som findes overalt: i religioner og livsanskuelser, i ritualer, i sangtekster, i fortællinger og i utallige talemåder. Derfor er lysets symbolske såvel som fysiske betydning temaet i projektet Lyslevende. 
 

Lyskilder i kristendomskundskab
Projektet indledes med et legende og eksperimenterende besøg i den lokale kirke, hvor eleverne undersøger lyset som symbolsk/religiøst fænomen. 
Efterfølgende skal eleverne gå på opdagelse i et udvalg af korte kilder om lys fx tekster, fotos, kunstbilleder og ritualer fra forskellige religioner og kulturer. Alle lyskilderne er samlet på store arbejdsark i plakatstørrelse. 
Herefter arbejder eleverne med ritualers opbygning, og iscenesætter selv et fiktivt ikke-religiøst lystændingsritual.
 

Lys i biologi og fysik/kemi
I biologi fokuseres der på lyset betydning for livet på jorden (2 lektioner).
I fysik/kemi er fokus på lysets betydning for udforskningen af rummet 
(2 lektioner).